جابري انصاري

جابري انصاري

 

حاج ميرزا حسن خان جابري انصاري (1287 شیراز-1376 ﻫ.ق اصفهان)، ملقب به «صدرالادباء» از محضر عالماني چون آخوند كاشي و جهانگيرخان قشقايي، شيخ محمد حسن نجفي، سيد محمد باقر درچه اي كسب علم نمود.

در انقلاب مشروطه، بزرگان اصفهان او را به وكالت خويش در مجلس برگزيدند ولي نپذيرفت و به روزنامه‌نگاري روي آورده ، مجله «گنجينه انصار» را منتشر نمود. در سال 1326 ﻫ.ق محمدعلي شاه قاجار دستور دستگيري وي را به علت همكاري در برپايي انقلاب مشروطه صادر كرد. اما قبل از رسيدن مأموران، ميرزا حسن به نيت زيارت عتبات عاليات اصفهان را از طريق شهركرد به قصد عراق ترك نموده و از حادثه جان سالم به در برد. او يك سال در عتبات عالیات اقامت كرد و از محضر درس آيت‌الله حاج سيد اسماعيل صدر استفاده نموده با اجازه ايشان معمم شد. پس از بازگشت به ايران و استقرار مشروطيت، بنا به درخواست آيت‌الله شهيد سيد حسن مدرس رياست محكمه جزاي عدليه اصفهان را پذيرفت ولی بخاطر دخالت‌هاي كنسولگري روس پس از چند ماه استعفاء كرد.

وي نويسنده آثار مهمي چون: تاريخ اصفهان و ري و همه جهان، تاريخ نصف جهان و همه جهان، آگهي شهان از كار جهان وآفتاب درخشنده مي باشد. مزار وی در تكيه بابا ركن الدين (تخت‌فولاد) واقع است.

All rights reserved
Designed by: Hamid Reza Varshabi

Search