سن پترزبورگ

آشنايي با شهر سن‌پترزبورگ

تاريخ عقد خواهر خواندگي: ۲۰ آبان۱۳۸۳

سن پترزبورگ در سال ۱۷۰۳ ميلادي در شمال غربي فدراسيون روسيه در محل ورود رودخانه نوا به خليج فنلاند توسط پتر كبير بنا شد. مساحت شهر ۶۰۷ كيلومتر مربع و با احتساب حومه اطراف ۱۴۳۹ كيلومتر مربع است.

سن پترزبورگ از ۴۲ جزيره تشكيل شده كه توسط ۵۶۰ پل به هم ارتباط دارند. تعدادي از اين پل ها در شب براي كشتيراني بر روي رودخانه نوا باز مي شوند. از نظر آب و هوائي سردسير و مناسب ترين زمان از نظر دما در آن خرداد و تيرماه است. اين شهر در اوايل انقلاب بلشويكي پتروگراد (شهر پتر) بعد از مرگ لنين،‌لنينگراد و در سال

۱۹۹۱ جمعيتي بالغ بر پنج ميليون نفر از سطح بالاي بهداشتي برخوردار است.اسكلت ساختماني شهر سنگ و داراي مناطق ديدني بسيار زيادي از جمله قلعه پتروپاول است كه در ادوار مختلف كاربري متفاوتي داشته به عنوان مثال اين قلعه در دوره اي زندان نامداراني چون ماكسيم گوركي و داستايوفسكي بوده است. مقبره پوشكين شاعر معروف روسيه نيز در اين شهر قرار دارد.ديدني هاي ديگرسن پترزبورگ كليساهاي بزرگ،‌كاخ هاي تزار و موزه هاي باشكوه، از جمله موزه بزرگ آرميتاژ است كه در جوار رودخانه نوا به زيبايي و عظمت شهر مي افزايد. سن پترزبورگ همچنين بزرگترين مركز تاريخي خاورشناسي روسيه به شمار مي رود. تدريس زبان هاي شرقي در روسيه از سال ۱۸۰۴ آغاز شد و شعبه مربوط به تدريس زبان هاي عربي و فارسي در دانشگاه سن پترزبورگ اولين بار در در سال۱۸۱۸ افتتاح شد. با تاسيس دانشكده خاورشناسي در سال ۱۸۵۵ كلاس هاي جديد تحت عنوان پشتو، ادبيات فارسي، زبان اوستا و فارسي باستان گشايش يافتند. بخش ادبيات ايران در سال ۱۹۱۶ تاسيس گرديد. طي۴۰ سال (از سال۱۸۷۶ تا سال۱۹۱۶) آكادميسين زاليمان، ايران شناس معروف زبان پهلوي، اوستا و «مباني زبان هاي ايراني» را در اين دانشكده تدريس مي كرد.

سن پيترزبورگ چهارمين خواهر خوانده اصفهان

قرارداد خواهرخواندگي اصفهان و سن پترزبورگ روز ۱۲ ارديبهشت ۱۳۷۸ در اصفهان امضاء شد و به اين ترتيب سن پترزبورگ پس از شيان چين، كوالالامپور مالزي و فلورانس ايتاليا به چهارمين خواهرخوانده اصفهان تبديل شد. قرارداد اوليهخواهر خواندگي را كريشانوف، معاون اول استانداري سن پترزبورگ و محمدعلي جوادي شهردار وقت اصفهان به نمايندگي از طرف دو شهر در ارديبهشت ۱۳۷۸ امضاءكردند.پس از آن در آبان ماه ۱۳۸۳ قرارداد تفصيلي خواهرخواندگي در هشت ماده به امضاي دو طرف رسيد. اين قرارحاد را والنتينا ماتويي نكو استاندار سن پترزبورگ روسيه و دكتر سيد مرتضي سقائيان نژاد شهردار اصفهان امضاء كردند. بنابر اين قرارداد شهرداري اصفهان و دولت سن پترزبورگ فدراسيون روسيه در جهت استفاده بهينه از پتانسيل اقتصادي،‌علمي، فني، فرهنگي براي توسعه روابط دوستانه بين مردم دو كشور ايران و روسيه به توافق رسيدند در هشت ماده قرارداد خواهرخواندگي به همكاري از طريق قرارداد حاضر براساس اصول اعتماد متقابل، توسعه همكاري هاي اقتصادي و تجاري و اجراي طرح هاي مختلف صنعتي مورد علاقه طرفين، همكاري بين اتاقهاي بازرگاني و مؤسسات و شركت هاي دو طرف قرارداد، توسعه همكاري بين آژانس هاي جهانگردي و نمايشگاه هاي تجاري اصفهان و سن پترزبورگ و سازمانها، انجمن ها، تيم هاي مختلف ورزشي و مؤسسات علمي و فني اشاره شده است.والنتينا ماتوينكو استاندار سن پترزبورگ پيش از مراسم عقد قرارداد خواهرخواندگي در تالار شوراي شهر اصفهان گفت: شهر سن‌پترزبورگ و اصفهان به لحاظ فرهنگي و تاريخي تشابهات فراواني دارند. وي افزود: به دليل همكاري هاي موفقي كه پيش از اين شهرهاي اصفهان و سن پترزبورگ با يكديگر داشتند تصميم به عقد قرارداد خواهرخواندگي گرفته شد.به گفته ماتوينكو، سن پترزبورگ نه تنها شهري صنعتي و فرهنگي بلكه شهري سياسي است. وي اظهار داشت: شهر سن پترزبورگ داراي پتانسيل هاي برجسته و امكانات وسيع اقتصادي است و شركت هاي خارجي زيادي را جهت سرمايه گذاري به خود جلب نموده است.وي با اشاره به مشكلات اين شهر در خصوص احداث مترو گفت: با توجه به اينكه اين شهر تجارب طولاني در خصوص احداث مترو دارد پيشنهاداتي را براي عبور مترو اصفهان از بافت تاريخي به شهردار اصفهان ارائه مي دهد. دكتر مرتضي سقائيان نژاد شهردار اصفهان در اين مراسم با اشاره به تشابهات فراوان اين دو شهر در خصوص مسائل فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي گفت: امضاي اين قرارداد سر فصل جديدي براي همكاري هاي متقابل است وي تصريح كرد: با توجه به اينكه كشور روسيه و ايران داراي منافع مشترك فراواني هشتند، توسعه روابط دوستانه به نفع دو كشور است.

تماس با ما

اصفهان- خیابان استانداری، روبروی موزه هنرهای تزئینی، مركز اصفهان شناسی و خانه ملل

تمامی حقوق برای مركز اصفهان شناسی و خانه ملل محفوظ است
طراحی سایت توسط حمیدرضا ورشابی

Search